Hoe kom ik achter mijn kernwaarden?

Hoe kun je je beste leven leiden, optimaal presteren en effectieve keuzes maken als je niet weet wat belangrijk voor je is?

Dat is onmogelijk!

Door goed na te denken over je kernwaarden creëer je voor jezelf heldere uitgangspunten waarop je toekomstige keuzes kunt baseren. In deze opdracht doorlopen we vier stappen om jouw kernwaarden scherp in beeld te brengen.

  1. Stap 1: Maak een lijst met 10 á 15 van jouw belangrijkste kernwaarden.
    In deze blog vind je voorbeelden van kernwaarden. Als er een kernwaarde ontbreekt op de lijst voeg deze dan gerust toe aan je eigen lijst. Omschrijf iedere kernwaarde in één woord.
  2. Stap 2: Omschrijf nu de ‘waarom’ achter iedere kernwaarde.
    Het opsommen van een aantal kernwaarden zegt nog niet zoveel over jou als persoon. De invulling die jij aan de verschillende kernwaarden geeft is veel belangrijker. Achterhaal waarom deze kernwaarden zo belangrijk voor je zijn. Hoe ben je hier achter gekomen? Stel je voor dat ‘presteren’ een belangrijke kernwaarde voor je is. Dan geef je met de ‘waarom’ context aan deze betekenis. Je waarom zou dan kunnen zijn: Presteren is voor mij belangrijk, omdat ik op deze manier mijn potentieel optimaal bevrijd en hierdoor als persoon op fysiek, mentaal en emotioneel vlak groei. Het omschrijven van je waarom helpt je niet alleen om je kernwaarde betekenis te geven, maar het helpt je ook met het onderbouwen van je visie als anderen daar naar vragen.
  3. Stap 3: Breng hiërarchie aan in je lijst met kernwaarden.
    Stel jezelf deze vraag: Welk voordeel brengt hiërarchie aanbrengen in mijn kernwaarden met zich mee? Door goed na te denken over de hiërarchie in je lijst krijg je inzicht in hoe jouw kernwaarden samenhangen en ga je tevens nadenken over welke kernwaarden het allerbelangrijkste voor jou zijn. Als je het beste uit jezelf wilt halen dan staat als het goed is de kernwaarde ‘presteren’ hoger in de hiërarchie dan ‘bourgondisch leven’. Met ‘bourgondisch leven’ doel ik op gezellig uit eten gaan en een wijntje of biertje met vrienden drinken. Natuurlijk kan bourgondische gezelligheid een belangrijke kernwaarde voor je zijn. Maar als je meer aandacht geeft aan uit eten gaan dan aan presteren, dan doet dit iets met de resultaten die je voortbrengt. Als je wilt veranderen of uitdagende doelen wilt realiseren dan moet je kraakhelder zijn over de hiërarchie van je kernwaarden.
  4. Stap 4: Voeg indien nodig kernwaarden toe of verwijder een aantal van je lijst.
    Wat wil je nu echt creëren? Een uitdagend doel of een succesvolle verandering realiseren vraagt om een gedragsverandering. Dit betekent misschien wel dat je een ander persoon moet worden dan dat je nu bent. Heb je een idee welke verandering je wilt doorvoeren of welk doel je wilt realiseren? Als je dit nog niet scherp hebt kun je later altijd nog naar deze stap terugkeren en kernwaarden toe te voegen dan wel verwijderen.

Als je deze vier stappen aandachtig doorloopt, heb je een duidelijk beeld van jouw kernwaarden en wat in jouw leven belangrijk is. Deze kernwaarden vormen het fundament voor al je keuzes. Waar het nu om gaat is om doelen te stellen en regels (normen) te hanteren om deze kernwaarden uiteindelijk in de praktijk te realiseren. Want kernwaarden opschrijven en ze niet naleven… tja, wie houd je dan voor de gek?

Als je het handig vindt om je kernwaarden in te vullen op een digitale worksheet, dan kun je deze hier downloaden: Hoe kom ik achter mijn kernwaarden?

Ronnie couwenberg

Ronnie Couwenberg is Pitch Trainer/Coach voor ondernemers, voetbalcoaches en prestatieteams die willen winnen. Hij ontwikkelde hiervoor de ‘Pitchen om te Winnen’ methode. Een unieke aanpak die zich focust op het vinden van duidelijkheid, het creëren van emotionele connectie en het overtuigend overbrengen van je boodschap.

Download De Pitch-kaart

Winnend pitchen begint met het vinden van duidelijkheid
Contact
©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram