Vind je weg naar duidelijkheid met de 
Pitch-kaart.

Zes cruciale principes voor het creëren van een prestatiecultuur

Als je met je business top wilt presteren zal je als ondernemer ook een cultuur moeten creëren waarin het mogelijk is dat medewerkers het beste uit zichzelf en uit anderen halen. Vanuit mijn ervaring als voetbaltrainer help ik ondernemers met het ontwikkelen van een prestatiecultuur binnen hun organisatie. Optimaal presteren begint bij het creëren van duidelijkheid. Onduidelijkheid is asociaal, schreef ik in een blog.

Vergis je niet: het creëren van een ‘prestatiecultuur’ is geen quick fix. Het vraagt tijd en leiderschap.

Onderstaande zes principes helpen je snel op weg om duidelijkheid te creëren. Daarnaast geven ze je een leidraad om met je team in overleg te gaan ‘hoe’ je deze principes wilt toepassen binnen je bedrijf. De principes die ik hier toelicht, heb ik afgestemd op de ‘absolute’ top met hoge normen. Het klakkeloos kopiëren van deze principes binnen je bedrijf werkt niet, omdat iedere bedrijfscultuur verschillend is. De principes zijn dan ook uitermate geschikt om je denken een bepaalde richting op te sturen en om als leidraad te gebruiken. Vervolgens kan je de principes met je teamleden bespreken om te onderzoeken hoe ze binnen je business toepasbaar zijn.

Door dit te proces aan te gaan, ga je:

  • Duidelijkheid creëren over hoe je de ‘dingen’ wilt doen.
  • Draagvlak creëren bij je teamleden door ze bij het proces te betrekken.

Zes principes die belangrijk zijn voor het creëren en in stand houden van een prestatiecultuur:

  1. Gemeenschappelijk doel
    Het is onmogelijk om optimaal te presteren als er geen gemeenschappelijk doel is. Iedereen binnen je team moet kunnen benoemen wat het #1 doel van de organisatie is. Wanneer is er sprake van succes?
  2. Verantwoordelijkheidsstructuur
    Binnen ieder prestatieteam moeten de taken, de rolverdeling en beslissingsbevoegdheid kraakhelder zijn. Onduidelijkheid in de verantwoordelijkheidsstructuur leidt tot miscommunicatie. ‘Mis’ communiceren is een van de grootste vijanden van presteren.
  3. Feedback op topsportniveau
    Feedback op topsportniveau wil zeggen dat je niet om zaken heen draait en datgene bespreekt wat essentieel is om als organisatie / team / individu vooruitgang te boeken. Je benoemt zowel zaken die goed gaan als zaken die beter moeten. Dit doe je iedere dag. Je kropt niets op en gaat ‘onbelast’ naar huis.
  4. Geen excuses
    Excuses zijn vergif. Je geeft iets de schuld. Een toptrainer in het betaalde voetbal zal nooit het excuus gebruiken dat hij een wedstrijd verloren heeft omdat zijn beste speler geblesseerd was. Je dealt met de realiteit zoals die is. Een excuuscultuur is één van de snelste manieren om prestaties te laten verslechteren. Dingen kunnen verkeerd lopen, doelen kunnen niet gehaald worden, er kunnen fouten gemaakt worden… Dit kan allemaal gebeuren. Maar wat niet kan is dat er geen verantwoordelijkheid genomen wordt. En wat ook niet kan is dat 'het proces’ niet op topsportniveau geëvalueerd wordt. Excuses worden binnen het prestatieklimaat niet getolereerd.
  5. Prijs betalen
    Grenzen verleggen gaat niet vanzelf en topprestaties komen niet aanwaaien. Je zult er iets voor moeten doen. Des te hoger de prestatienorm en uitdagender het doel is des te meer je ervoor zal moeten doen. Wees duidelijk welke ‘prijs’ er betaald moet worden. Een klant van me actief in de SAP business vertelde me dat zodra klanten van hun organisatie een acuut probleem hebben, waar ook ter wereld er direct een consultant in het vliegtuig stapt. Midden in de nacht, in het weekend, het maakt niet uit. Dit is ‘hoe’ ze hun klanten helpen. Door er altijd voor hen te zijn. Waar en wanneer dan ook. Probleem? We komen er nu aan!
  6. 100% commitment
    Afspraken maken en ze niet nakomen is….. the mother of all fuck-ups. Alles draait om commitment. Commitment betekent dat je all-in gaat. Bij het jeugdcomplex van PSV Eindhoven hebben ze een mooie quote op de muur geschilderd. ‘Hard werken verslaat talent, als talent niet hard werkt.' Je gaat all-inn of je gaat het niet. Commitment kent geen grijs gebied, het is ja of nee.

Onderzoek of deze principes toepasbaar zijn binnen jouw bedrijf, hoe ze geïmplementeerd kunnen worden en welke norm je daarbij wilt hanteren.

©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved