Willen mensen specifiek bij jou kopen of moet je jezelf nog verkopen?

Dit is een hele interessante vraag die bepaalt welke strategie je uitrolt binnen je bedrijf.

Op het moment dat mensen speciaal bij jou willen kopen dan heb je ‘iets’ waar anderen behoefte aan hebben. Dan heb je dus een stukje goud in handen.

Maar op het moment dat jij als persoon, jouw business en je diensten nog niet bekend zijn bij het grotere publiek, dan moet je jezelf eerst verkopen. Dit betekent dat je anderen ervan moet overtuigen dat jij ‘iets’ te bieden hebt wat waardevol voor hen is.

Waarom moet je eerst jezelf verkopen en daarna pas je dienst?

Heel simpel. Alles in deze wereld draait om een emotionele connectie. In eerste instantie zijn mensen niet zozeer geïnteresseerd in wat je doet. Maar ze zijn wel geïnteresseerd in waarom je doet wat je doet. En als ze een connectie hebben met je ‘waarom’, dan zijn ze daarna hoogstwaarschijnlijk ook geïnteresseerd in wat je doet en hoe je dit doet.

Je ‘hoe’ is je onderscheidend vermogen en resoneert op emotioneel niveau met anderen. Als jij een dienst aanbiedt die het milieu of de gezondheid van anderen schade toebrengt dan zegt dit iets over hoe je te werk gaat. Mensen kunnen simpelweg afknappen op je werkwijze.

Dus als je nog niet die positionering verworven hebt waardoor mensen graag bij je willen kopen, dan zal je eerst moeten beginnen met jezelf te verkopen. Dit betekent concreet dat je een visie moet ontwikkelen over jouw personal brand plus de waarde die je aan de wereld toevoegt.

En een niet te vergeten stap is dat je altijd een top service moet leveren aan je klanten. Dit is de beste manier om een emotionele connectie te creëren. En als jouw kopers gelukkig zijn met jou dan worden ze uiteindelijk vanzelf ambassadeurs van jouw brand. Dan krijg je er als het ware een gratis sales afdeling bij. Want mond-tot-mondreclame is nog altijd de beste PR in het gehele universum. Er is niets zo krachtig als anderen die positief over jou praten en je aanbevelen binnen hun eigen netwerk.

Investeer in de ontwikkeling van je visie en zeker ook in de manier waarop je die overdraagt. Want als je een visie hebt die jij niet goed onder woorden kan brengen dan heeft dit een negatief effect op je sales.

©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved
link