Persoonlijke ervaringen kun je indelen in vier verschillende categorieën

Ben jij je ervan bewust dat alles wat je in het leven onderneemt als doel heeft om een behoefte te vervullen? Deze behoeftes zijn emotionele ervaringen die we willen beleven. Je bewust zijn van het soort ervaringen dat je ervaart is cruciaal als je positieve veranderingen wilt doorvoeren. Tony Robbins de bekende life- en businessstrateeg zegt dat we onze ervaringen kunnen indelen in vier categorieën:

Eerste klas ervaring

  • Het voelt goed.
  • Het is goed voor je.
  • Het is goed voor anderen.
  • Het dient een hoger doel.

Als de ervaring aan deze criteria voldoet ervaren we een piekervaring. De energie stroomt volop en je voelt jezelf fantastisch. Dit zijn geweldige ervaringen die optreden als onze aandacht volledig geconcentreerd is op het uitvoeren van een taak. Je bent helemaal in het hier-en-nu. Sporters presteren zoals ze dat dan noemen ‘in de zone’ en ervaren dit als flow. Als een teamlid optimaal presteert is dat goed voor het totale team. Anderen trekken zich op aan dit niveau.

Tweede klas ervaring

  • Het voelt niet goed.
  • Het is goed voor je.
  • Het is goed voor anderen.
  • Het dient een hoger doel.

Deze ervaring willen we vaak vermijden, maar uiteindelijk geven ze ons de meeste voldoening. Jezelf tijdelijk oncomfortabel voelen tijdens het hardlopen of een intensieve workout zijn voorbeelden van een tweede klas ervaring. Dit soort ervaringen voelen in het moment zelf verre van prettig. Maar als je eenmaal een heerlijke douche hebt genomen, voel je je weer fantastisch waardoor je fysiek en mentaal weer vol energie zit. Hetzelfde geldt voor het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Dit is niet altijd een prettige ervaring, maar als het product eenmaal ontwikkeld is, geeft dit een super gevoel. Daarnaast heb je iets gecreëerd wat anderen kunnen gebruiken. Hiermee voeg je waarde toe aan hun leven.

Derde klas ervaring

  • Het voelt goed.
  • Het is niet goed voor je.
  • Het is ook niet goed voor anderen.
  • Het dient geen hoger doel.

Dit soort ervaringen geven kortstondig een fijn gevoel, maar zijn op de lange termijn schadelijk voor je. Heb je wel eens zo veel gezopen dat je je de volgende dag half dood voelde? Tijdens het drinken voelde je je vast geweldig, maar ‘the day after’ ervaarde je een ervaring die je kunt bestempelen als een complete ramp. Of neem roddelen als voorbeeld. Als we roddelen kunnen we op korte termijn onze frustratie uiten, maar op lange termijn is dit schadelijk voor je. Ooit iemand gelukkig zien worden van voortdurend roddelen?

Vierde klas ervaring

  • Het voelt niet goed.
  • Het is niet goed voor je.
  • Het is niet goed voor anderen.
  • Het dient geen hoger doel.

Waarom zou iemand continu een vierde klas ervaring toelaten? Het roken van sigaretten is bijvoorbeeld geen prettige ervaring wanneer je dit voor de eerste keer doet. Ik weet nog wel dat ik als 16-jarige aan mijn eerste biertje begon, het was niet te zuipen! Maar ja… al mijn vrienden dronken op dat moment bier. Dan blijf je natuurlijk niet achter. Tegenwoordig kan ik op zijn tijd echter wel enorm genieten van een biertje. Conclusie: groepsdruk of geloofsovertuigingen zijn redenen waarom mensen voor dit soort ervaringen kiezen.

Conclusie
We willen allemaal natuurlijk zo veel mogelijk eerste klas ervaringen ervaren. Maar dit is een utopie. Je kunt niet continu in flow zijn. Het leven is nu eenmaal paradoxaal. Als je de kwaliteit van je leven direct positief wil beïnvloeden dan is het belangrijk dat je per direct afscheid neemt van de derde en vierde klas ervaringen. Dit doe je door verschillende strategieën te onderzoeken en te achterhalen of ze een positieve of negatieve ervaring voortbrengen.

Het transformeren van tweede klas ervaringen naar eerste klas ervaringen is waar het echte verschil in presteren wordt gemaakt. Comfortabel leren zijn met tijdelijk oncomfortabel zijn is het grote geheim achter ieder succes.

Ronnie couwenberg

Ronnie Couwenberg is Pitch Trainer/Coach voor ondernemers, voetbalcoaches en prestatieteams die willen winnen. Hij ontwikkelde hiervoor de ‘Pitchen om te Winnen’ methode. Een unieke aanpak die zich focust op het vinden van duidelijkheid, het creëren van emotionele connectie en het overtuigend overbrengen van je boodschap.

Download De Pitch-kaart

Winnend pitchen begint met het vinden van duidelijkheid
Contact
©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram