Vind je weg naar duidelijkheid met de 
Pitch-kaart.

Ontdek de zes onzichtbare krachten achter al je keuzes

Heb je jezelf wel eens afgevraagd wie je bent, waar je gelukkig van wordt en wat je met je leven wil doen? Vast wel.

Emotionele behoeften
In 2006 hield succesvol life en business coach Tony Robbins een TED talk Why we do the things we do. Volgens Robbins worden we allemaal gedreven door exact dezelfde behoeften. Wat je ook nastreeft in business, sport en relaties. Er zijn zes basisbehoeften die we bewust of onbewust allemaal in ons leven willen vervullen. Het gaat hier niet over je doelen, verlangens of noodzakelijke behoeften zoals eten, drinken, kleding en een dak boven je hoofd. Het gaat hier om onze emotionele behoeften. De onzichtbare krachten die verantwoordelijk zijn voor alle keuzes die we maken.

Zes basisbehoeften
De zes basisbehoeften zijn volgens Robbins universeel, maar hebben niet voor iedereen dezelfde prioriteit. De zes basisbehoefte zijn:

  1. Zekerheid
    We hebben allemaal behoefte aan zekerheid, controle en vastigheid. We willen op een bepaalde manier kunnen voorspellen wat er in ons leven gaat gebeuren. We hebben de behoefte om pijn te vermijden en comfortabel te leven. Pijn willen voorkomen is een natuurlijk instinct. Het is een ingebouwd overlevingsmechanisme. Hoeveel zekerheid je nodig hebt, varieert van persoon tot persoon en heeft rechtstreeks invloed op de hoeveelheid risico die je in het leven durft te nemen. Veel behoefte hebben aan zekerheid betekent minder risico willen nemen in business, relaties en het leven.
  2. Onzekerheid - Variatie
    Paradoxaal gezien hebben we behoefte aan zekerheid, maar zeer zeker ook aan onzekerheid. Stel dat alles in je leven zeker zou zijn en je alle gebeurtenissen zou kunnen voorspellen. Hoe zou je leven er dan uitzien? Geen verrassingen, geen variatie, geen onverwachte dingen die op je pad komen. Met andere woorden: geen enkele spontaniteit. Je zou je dood vervelen. We hebben wel degelijk behoefte aan onzekerheid. Het maakt ons leven uitdagend en het stimuleert onze groei. Als je echter met te veel onzekerheid wordt geconfronteerd kan je leven onrustig worden. Je kunt je angstig gaan voelen, omdat je geen stabiliteit ervaart. De kwaliteit van je leven wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid onzekerheid je kunt verdragen. Als je niet kunt omgaan met onzekerheid, maak je je voortdurend zorgen en dit heeft een negatief effect op je leven. Onzekerheid vinden we niet alleen in spontane verrassingen, maar ook wanneer je jezelf buiten je comfortzone begeeft. Dit is onbekend terrein, en vormt tevens de plaats waar alle magie en werkelijke groei plaatsvindt. Toch hebben we een bepaald niveau van zekerheid nodig om deze onzekerheid te kunnen waarderen.
  3. Uniek
    We willen allemaal erkend worden als een uniek individu. Wij hebben de behoefte om onszelf bijzonder te voelen. We kunnen op vele manieren uniek zijn. Bijvoorbeeld door uit te blinken in sport, business, kunst of omdat je een geweldige ouder bent. Slachtoffergedrag is ook een manier om uniek te zijn. Net zoals het hebben van een groot probleem. Niemand anders heeft dit probleem immers en dus onderscheid je je hiermee van de rest. Anderen hebben het weer altijd druk en willen zich op deze manier speciaal voelen. We hebben allemaal de behoefte om uniek te zijn. Dit betekent dat we onszelf moeten onderscheiden van de rest. Dit staat lijnrecht tegenover onze vierde behoefte.
  4. Liefde - Connectie
    Liefde is de zuurstof van het leven. Liefde voelen voor anderen en de wereld om je heen begint altijd met zelfliefde. Je kunt geen liefde geven als je niet van jezelf houdt. Liefde ervaren we op verschillende manieren. Denk aan intieme relaties, hechte vriendschappen, liefde voor je huisdieren of het werk dat je doet. Als mensen geen liefde vinden dan nemen ze vaak genoegen met enkel een connectie. Het sociaal contact dat we hebben bij een sport- of ondernemersvereniging is hier een voorbeeld van. Ook kun je een diepe verbinding met de natuur ervaren door te wandelen in de bossen of naar een zonsondergang te kijken. Meditatie geeft je een diepe verbinding met je innerlijke kern. De mogelijkheden om onszelf verbonden te voelen zijn eindeloos. Maar de belangrijkste verbinding is die met jezelf. Zelfliefde.
    De eerste vier behoeften zijn de behoeften van de persoonlijkheid. De vraag is niet óf je de eerste vier behoeften realiseert, maar ‘hoe’ je dat doet. Positief of negatief. In blog: Gebruik jij effectieve of destructieve strategieën om je behoeften te vervullen?, ga ik hier dieper op in. De laatste twee behoeften zijn spirituele behoeften. Niet spiritueel in religieuze zin, maar spiritueel in de zin dat je ‘spirit’ er werkelijk door tot leven komt. Niet iedereen vervult deze. Maar wanneer we dat wel doen, ervaren we werkelijke vervulling.
  5. Groei Groei is leven.
    Het maakt niet uit hoeveel geld, vrienden of spullen je hebt, wat je status is of wat je allemaal in je leven hebt bereikt. Je moet groeien om te voelen dat je leeft. De natuur kent geen stilstand. Alles wat niet groeit wordt zwakker. Dit is een natuur principe. Relaties die niet groeien bloeden dood, als je niet goed eet gaat je gezondheid achteruit, vaardigheden die je niet traint worden zwakker, en als een onderneming niet groeit, tja… De mate waarin je groeit, verschilt van persoon tot persoon. Groei vindt grotendeels plaats buiten je comfortzone. Hoe beter je kunt omgaan met de onzekerheid en de weerstanden die dit met zich meebrengt, des te sneller je gaat groeien.
  6. Bijdragen
    Waarde toevoegen in het leven van anderen is wat ons werkelijk gelukkig maakt. Hoe voelde het toen een ander zijn waardering uitsprak over datgene dat jij voor hem of haar hebt gedaan? Geweldig toch? We hebben allemaal een diepe behoefte om iets bij te dragen aan het leven van anderen. De kern van iedere onderneming is mensen helpen. Je biedt oplossingen voor problemen aan en je zoekt naar manieren om mensen te helpen met het verbeteren van hun levenskwaliteit. Het geheim van een succesvolle onderneming is niet moeilijk te begrijpen. Hoe meer mensen je inspireert en helpt met je producten en diensten, hoe groter je zakelijk succes zal zijn.Uiteindelijk is het niet wat je krijgt dat je gelukkig maakt, maar wie je wordt en wat je bijdraagt aan de wereld. Waarde toevoegen aan het leven van anderen is belangrijk, maar vergeet niet om ook zinvolle acties voor jezelf te ondernemen. We kunnen anderen niet geven wat we zelf niet hebben. Het is van belang om een goede balans te vinden tussen persoonlijke groei en de bijdrage die je levert aan het leven van een ander. Als je zelf groeit, heb je ook meer om te geven.

Strategieën
Inzicht in je behoeften is een belangrijke eerste stap. De tweede stap is om voor effectieve strategieën te kiezen. In de blog: Gebruik jij effectieve of destructieve strategieën om je behoeften te vervullen?, ga ik hier dieper op in.

 

©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved