Om controle te krijgen moet je deze los durven laten

In de blog Het leven is paradoxaal, licht ik toe dat situaties meerdere waarheden in zich kunnen dragen.

Zo geldt dat ook voor controle krijgen. Maar wat betekent controle krijgen? Waarover heb je dan de controle? Wat doe je dan precies?

In deze context bedoel ik met controle dat je een situatie kunt beïnvloeden om deze vervolgens naar je hand te zetten.

Een mooi voorbeeld is hoe een professionele voetbalcoach zijn team voorbereidt op de eerstvolgende wedstrijd. Hij zal er alles aan doen wat binnen zijn controle ligt om zijn team optimaal klaar te stomen.

Toch is de controle die hij op het eindresultaat kan uitoefenen als de wedstrijd begint nog maar minimaal. Hij mag vijf spelers wisselen en kan in de rust nog een beetje bijsturen. Maar daar houdt zijn invloed echt wel op.

Wat ik heb ervaren als voetbaltrainer is dat pushen en je voortdurend met de beslissingen van spelers bezig houden contraproductief werkt.

90% van de invloed die een voetbalcoach kan uitoefenen speelt zich af voor de wedstrijd. Daar moet hij zoveel mogelijk doelbewust beïnvloeden. Tijdens de wedstrijd kan hij alleen nog maar een tactische omzetting doen om de wedstrijd naar zijn hand te zetten. Dat is de laatste vorm van controle.

Een voetbalcoach zal moeten leren loslaten om toch zoveel mogelijk de controle te behouden.

Voor jou als ondernemer geldt dit ook. Als jij gaat micromanagen, dan verlies je de controle ook. Weet als ondernemer wanneer je de teugels strak in handen moet houden en wanneer je deze moet laten vieren.

Beide zijn cruciale vaardigheden om zoveel mogelijk invloed uit te oefenen, want dat is wat controle betekent: invloed uitoefenen.

En ben jezelf er ook bewust van dat onze intelligentie in vergelijking met de natuur zeer beperkt is. De enige echte controle die je hebt is over datgene waar jij je focus op richt. Dat bepaalt de kwaliteit van je leven, je relaties en de creaties die door jouw toedoen tot leven komen.

©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved
link