Vind je weg naar duidelijkheid met de 
Pitch-kaart.

Meditatie: Laat spanning los met behulp van je ademhaling

In zijn boek The Power of Breath beschrijft Devapath tien actieve Osho-meditatietechnieken die specifiek op de ademhaling gericht zijn. Een van deze meditaties richt zich op het loslaten van stress.

Meditatietechniek: The dynamic tension release meditation
Bij chronische stress zijn de yin en de yang van onze ademhaling uit balans. Yin is het vrouwelijke deel: de uitademing. En yang het mannelijke deel: de inademing. Als we gestresst zijn houden we onze adem vast, waardoor we ook negatieve emoties vasthouden. Als we leren om diep uit te ademen dan laten we stress los en komt onze ademhaling weer in balans. Deze meditatietechniek kent twee stadia:

Stadium 1: 10 minuten
Ga met losse knieën staan en ontspan je buik, rug en bekken. Ontspan nu je mond en haal enkele keren diep adem. Voel dat je lichaam zich uitzet in alle richtingen: naar voren, naar achteren en naar de zijkanten. Ben je bewust van de spanning in de verschillende lichaamsdelen. Adem in en trek de meest gespannen delen van je lichaam stevig samen en houd je adem even vast. Adem dan krachtig uit, eventueel met geluid, en schud alle spanningen van je af. Herhaal dit proces van diep ademhalen, samentrekken en loslaten gedurende tien minuten.

Stadium 2: 10 minuten
Ga zitten in een comfortabele houding, sluit je ogen en sta je lichaam toe om op een ‘natuurlijke wijze’ adem te halen. Voel nu het verschil in kwaliteit tussen de in- en uitademing. Voel dat er via je inademing nieuw leven naar binnenstroomt en dat je via de uitademing spanning loslaat. Observeer het ritme van het leven, afgespiegeld in iedere ademtocht. Breng je aandacht rustig terug naar het observeren van je ademhaling als je merkt dat deze is afgeleid. Doe dit stadium van de meditatie ook tien minuten.

In twintig minuten kan er veel veranderen in je fysieke, mentale en emotionele staat. Ervaar het zelf met deze meditatie.

©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved