Iets is beter dan niets om tegenaan te schieten

Eerder dit jaar schreef ik de blog Start vandaag nog met bullshit-schrijven. Hierin deel ik een strategie die mij heeft geholpen productiever te zijn met het schrijven van content. Het belang van zo snel mogelijk een begin maken staat centraal in deze blog.

Als je iets doet, dan heb je ook iets waar je op kunt schieten. Je kunt verbeteringen doorvoeren, andere ideeën bedenken en perspectieven ontwikkelen.

Het grote geheim van ieder creatieproces is dat je zo snel mogelijk begint en vervolgens verbeteringen gaat doorvoeren. Als je iets gecreëerd hebt, dan kun je even later tegen dat iets aanschieten.

Als ik met een team een brainstormsessie hou om nieuwe dingen te creëren (innoveren), dan vraag ik ze allereerst om een aantal slechte ideeën in te brengen.

Huh slechte ideeën?, hoor ik je denken. Slechte ideeën, wie zit daar nu op te wachten? Nou eerlijk gezegd niemand. Maar het is wel een effectieve methode om snel een brainstormsessie op gang te brengen en momentum te creëren.

Waarom?

Mensen zijn vaak bang dat hun ideeën niet goed zijn. Hierdoor ligt afwijzing op de loer. Als je maar vaak genoeg een slecht idee inbrengt dan heeft dit een negatief effect op je eigenwaarde, maar ook op je status binnen het team. Dit heeft als logisch gevolg dat mensen vaak terughoudend zijn met het inbrengen van nieuwe initiatieven.

Maar als je het omdraait en het team de opdracht geeft om het komende kwartier zoveel mogelijk waardeloze ideeën op papier te zetten, dan verandert de boel. Je zult merken dat de meeste mensen zich dan niet meer bezwaard voelen, omdat het er nu juist om gaat dat je waardeloze ideeën inbrengt. De energie begint te stromen.

Na dit kwartier zul je zien dat je een lijst hebt met een heleboel shit ideeën. Vervolgens ga je snel door de ideeën heen en bespreek je met het team waarom iets een waardeloos idee is. Het mooie hiervan is dat als je weet waarom iets een waardeloos idee is, je ook een visie ontwikkelt hoe je het graag anders wilt zien.

Keer op keer komt er een creatieproces op gang dat je uiteindelijk bij een idee brengt waarvan je denkt: Hé, dit is helemaal niet zo’n slecht idee! Op dat moment heb je iets waardevols te pakken, waar je verder onderzoek naar kunt doen.

Onthoud: iets is beter dan niets om tegenaan te schieten. Start zo snel mogelijk met dat iets creëren en voer voortdurend veranderingen door. Dat is hoe creaties tot leven komen.

Ronnie couwenberg

Ronnie Couwenberg is Pitch Trainer/Coach voor ondernemers, voetbalcoaches en prestatieteams die willen winnen. Hij ontwikkelde hiervoor de ‘Pitchen om te Winnen’ methode. Een unieke aanpak die zich focust op het vinden van duidelijkheid, het creëren van emotionele connectie en het overtuigend overbrengen van je boodschap.

Download De Pitch-kaart

Winnend pitchen begint met het vinden van duidelijkheid
Contact
©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram