Hoe snel kun jij jezelf herfocussen?

Op 15 mei 2016 (eerste pinksterdag) schrijft Max Verstappen geschiedenis. Hij is de eerste Nederlander en tevens de jongste coureur ooit met een formule 1-overwinning op zijn naam. Hij wint de Grand Prix van Barcelona. Tijdens het behalen van deze overwinning is Verstappen nog maar achttien jaar. Als een interviewer hem vraagt: ‘Wat ging er door je heen in de laatste ronde van de race?’, vertelt Max het volgende:

‘Nerveus was ik niet, maar ik kon het niet geloven. Met nog tien rondjes te gaan keek ik naar het grote bord langs het circuit en zag ik mezelf bovenaan staan. Ik had al eerder voorop gelegen, maar ineens drong het echt tot me door. Toen dacht ik bij mezelf: niet meer naar het bord kijken, concentreer je op de banden en breng de auto naar de finish. Dat heb ik gedaan. Al duurde de slotfase van de race voor mijn gevoel erg lang.’

Max werd zich ervan bewust dat het einde van de race erg dichtbij kwam en hij op het punt stond om te winnen. Door niet te denken aan wat er eventueel zou kunnen gebeuren wanneer hij de wedstrijd wint, blijft hij gefocust op zijn taak. Banden heel houden en de auto naar de finish brengen!

Het herfocussen is wat ons weer in contact brengt met het enige moment dat er werkelijk toe doet: het huidige moment. Alleen hier ben je in staat om je volledig te concentreren op je belangrijkste taak. Gedachten die gekoppeld zijn aan het eindresultaat leiden je alleen maar af.

Bij gevaarlijke sporten zoals de formule 1 en het skiën met hoge snelheid richt onze aandacht zich relatief makkelijk op het huidige moment. In tegenstelling tot de meeste andere sporten kan het verliezen van je concentratie fatale gevolgen hebben. Gelukkig kunnen wij zelf bepalen waar we onze aandacht op richten, tenminste als je jezelf kunt herfocussen. Focussen is een keuze en de vaardigheid is hoe snel je jezelf kunt herfocussen. Zowel in sport als business zijn er continu afleidingen die onze aandacht opeisen. De eerste stap is dat je voor jezelf scherp hebt waar je deze aandacht op wilt richten.

De tweede stap is dat je jezelf herfocust op een taak zodra je merkt dat je aandacht afdwaalt. Is de prestatiedruk hoog, dan is er veel wat ons kan afleiden. Om te presteren onder moeilijke omstandigheden moet je jezelf continu herfocussen. Herfocussen is niet iets wat je aan toeval moeten overlaten, maar een vaardigheid die je dagelijks moet trainen als je het beste uit jezelf wilt halen.

Aandacht trainen kan op ieder moment en overal. Het bewuste besef dat je ergens met je aandacht niet bij bent is enorm belangrijk. Wanneer je je dit realiseert kun je jezelf herfocussen om vervolgens je aandacht terug te brengen naar het huidige moment. Naar het gesprek of de taak die op dat moment voor je ligt. Het is het enige moment dat ertoe doet! Je aandacht leren richten en vasthouden is net als het trainen van een spier. Hoe vaker je dit doet, hoe sterker deze wordt. Meditatie is een fantastische manier om focus te trainen (en heeft daarnaast nog vele andere voordelen).

Ronnie couwenberg

Ronnie Couwenberg is Pitch Trainer/Coach voor ondernemers, voetbalcoaches en prestatieteams die willen winnen. Hij ontwikkelde hiervoor de ‘Pitchen om te Winnen’ methode. Een unieke aanpak die zich focust op het vinden van duidelijkheid, het creëren van emotionele connectie en het overtuigend overbrengen van je boodschap.

Download De Pitch-kaart

Winnend pitchen begint met het vinden van duidelijkheid
Contact
©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram