Hoe onderscheid jij jezelf?

Dit is geen favoriete vraag van me.

Is er iets mis mee?

Nou, bij deze vraag ligt de focus op ‘onderscheiden’. Als je jezelf wilt onderscheiden dan heb je een tegenpartij nodig. Business A doet dit, en wij doen het dus op een andere manier.

Je kunt op deze wijze alleen een onderscheid maken als je gaat vergelijken. Dus op zich is er niets mis mee, mits je jezelf wil vergelijken met andere bedrijven in jouw markt.

Maar iets diep binnenin mij gaat altijd uit van eigen kracht en wil niet vergelijken. Je klant zit met een bepaald probleem of een uitdaging en jij vertelt hem of haar hoe je dat gaat oplossen. Daar hoeft voor de rest geen vergelijking met een ‘concurrent’ aan te pas te komen.

Dus in plaats van ‘hoe onderscheid ik mezelf van de concurrentie’, vind ik het veel krachtiger om de focus te leggen op ‘zo ga ik te werk’.

Als je je ‘zo ga ik te werk’ toelicht dan ga je dus dieper in op ‘hoe’ jij of jouw bedrijf de zaken aanpakt. Je blijft dan jezelf en gaat uit van je innerlijke kracht, je visie en de manier waarop je waarde creëert.

Dus als iemand vraagt: “Hoe onderscheid jij jezelf?”, antwoord dan met:

Door mezelf te zijn, door mijn principes dagelijks in de praktijk te brengen, door mijn klanten de best mogelijke beleving te geven en door voortdurend gefocust te zijn op het creëren van waarde. Wil je weten ‘hoe’ ik dat precies doe? Dan licht ik dat graag toe.

Dit statement hierboven gaat uit van mijn eigen kracht. De klant gaat dan zelf wel een vergelijking maken.

Leg daarom altijd de nadruk op je eigen uniekheid. De ‘tegenpartij’ is helemaal niet belangrijk!

©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved
link