Formuleer impactvolle Objectives

Wat is een impactvolle Objective?

Een impactvolle Objective (doel) is een bestemming waarop je graag wilt aankomen. Als je eenmaal op deze bestemming aankomt, dan is er iets verbeterd of getransformeerd binnen je business. Een impactvolle Objective draagt een verandering in zich die een positieve impact heeft op je klanten, je medewerkers en je business.

Stel je eens voor dat je de volgende Objective hebt geformuleerd: Publiceer een boek met daarin praktisch toepasbare informatie over de kracht van Bewustzijn en Wilskracht.

Welke impact zou deze Objective op jouw business hebben op het moment dat het boek is gepubliceerd en goed wordt gelezen?

De publicatie van een boek heeft in mijn ogen meerdere positieve effecten:

  • Je hebt er een nieuw verdienmodel bijgekregen (zowel in de vorm van boekverkoop als boekpresentaties).
  • Je hebt veel kennis opgedaan met betrekking tot het desbetreffende onderwerp, waardoor je status als autoriteit een boost krijgt.
  • Het is een fantastisch visitekaartje dat een positief effect heeft op jouw naamsbekendheid.
  • Het wordt voor zakenrelaties gemakkelijker om jou en je business binnen hun netwerk aan te bevelen.

Zoals je ziet heeft het publiceren van een boek veel voordelen. En dit is nou net het doel van een Objective: impact creëren.

Eenmaal op de gewenste bestemming aangekomen is er dus iets veranderd. Er is dan een nieuwe werkelijkheid ontstaan.

In het bovenstaande voorbeeld heb ik een Objective met betrekking tot de publicatie van een boek geformuleerd. Maar Objectives kunnen natuurlijk voor allerlei bestemmingen worden gecreëerd. Denk aan: sales, marketing, productontwikkeling, klantenservice, cultuurontwikkeling… Noem het maar op.

Maar hoe vlieg je dit proces nou aan? Waar begin je als je impactvolle Objectives wilt creëren?

Het proces van Objectives formuleren is een creatief proces dat begint met het brainstormen over wat nu daadwerkelijk belangrijk voor je business is. Maar voordat je hiermee start, is het van belang dat de missie, visie en bedrijfscultuur (normen en waarden) van de organisatie voor iedereen duidelijk zijn.

Ik kom zo terug op dit brainstormproces, maar eerst zoomen we even in op de missie en visie, plus de bedrijfscultuur.

Het fundament van impactvolle Objectives Wat gebeurt er als je een huis gaat bouwen op een zwakke fundering? Dan zal na verloop van tijd de fundering verzakken, met alle gevolgen van dien. Zo gaat het ook met het creëren van Objectives.

Als je wilt dat je Objectives impact creëren, dan heb je een stevig fundament nodig. Dit fundament wordt gevormd door de missie en visie en de bedrijfscultuur van een organisatie.

Je missie is je overkoepelende doel, je visie benoemt wanneer er sprake is van succes en je bedrijfscultuur verwijst naar het gedrag (normen en waarden) dat noodzakelijk is om succesvol te zijn.

Zowel je missie en visie als je bedrijfscultuur zijn je kapstok voor het ontwikkelen van impactvolle Objectives. Stel jezelf deze vragen maar eens:

Hoe kun je impactvolle Objectives formuleren als je niet weet:

  • wat het overkoepelende doel (bestaansrecht) van je organisatie is? 
  • wanneer er sprake is van succes? 
  • wat de gewenste bedrijfscultuur is om succesvol te zijn?

Dat is onmogelijk!

Als je dit vertaalt naar een voetbalmetafoor, dan heeft een voetbalclub als Liverpool een hele andere missie, visie en cultuur dan bijvoorbeeld Helmond Sport, een club die speelt in de Nederlandse Keuken Kampioen Divisie.

Het winnen van de Champions League, is voor een club als Liverpool een impactvolle Objective, maar voor Helmond Sport een irreële Objective. Voor Helmond Sport zou een Objective als het binnenhalen van een periodetitel in de Keuken Kampioen Divisie daarentegen wel een reële en impactvolle Objective zijn.

Objectives moeten dus passen bij de missie en visie én de bedrijfscultuur van een organisatie. Anders ontstaat er een mismatch en is de OKR-implementatie vanaf het begin al gedoemd te mislukken.

Ga dus eerst met je missie en visie aan de gang, voordat je verder gaat met het ontwikkelen van je Objectives. Hoe je dat precies doet, licht ik in het artikel Creëer je Ultieme OKR toe.

Als je missie en visie kraakhelder zijn omschreven, zorg er dan vervolgens voor dat je ook precies weet wat de normen en waarden van je bedrijf zijn. In de twee artikelen Hoe kom ik achter mijn kernwaarden? en Lijst met Kernwaarden kun je een goede start maken met het in kaart brengen van je kernwaarden. Aan deze kernwaarden kun je vervolgens een norm koppelen.

Je missie, visie (Ultieme OKR) en bedrijfscultuur zijn dus belangrijke puzzelstukjes voor het creëren van impactvolle Objectives. Pas als deze kraakhelder zijn, heeft het zin om te starten met het brainstormproces, dat betrekking heeft op het formuleren van impactvolle Objectives.

Het formuleren van impactvolle Objectives begint met brainstorming Zoals gezegd is het ontwikkelen van impactvolle Objectives een creatief proces. Dit proces brengen we op gang door te spelen met vragen.

Om direct een duidelijke structuur aan te brengen in het brainstormproces is het aan te raden om een verschil te maken tussen externe en interne OKR’s. Je bent dan doelgerichter en productiever in je aanpak.

Maar wat is het verschil tussen externe en interne OKR’s?

OKR’s die extern geformuleerd worden hebben altijd de focus naar buiten toe gericht. Denk aan klanten, stakeholders en partners waar je Objectives voor kunt ontwikkelen.

Welke producten of diensten ontwikkelen we? Welke investeerders willen we aantrekken? Met welke externe partners willen we samenwerken?

Dit zijn allemaal voorbeelden van Objectives waarbij de focus naar buiten is gericht.

OKR’s die intern geformuleerd worden hebben de focus naar binnen toe gericht. Om je klanten optimaal te kunnen bedienen, moeten de zaken binnen je bedrijf ook lekker lopen. Interne Objectives focussen zich op hoe processen, systemen en teams zich binnen een organisatie ontwikkelen.

Zijn alle medewerkers optimaal betrokken? Hanteren we de juiste systemen om optimaal te presteren? Hebben we een cultuur waarin we voortdurend leren en groeien? Geloven we in de missie van ons bedrijf en weten we hoe we daar als team een bijdrage aan kunnen leveren?

Er is geen juist aantal interne of externe OKR’s. Als intern de processen niet goed lopen, de juiste medewerkers niet aan boord zijn of er een belabberde cultuur heerst, dan zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat je meer interne dan externe OKR’s formuleert. Het is maatwerk. Maar je kunt (en moet vaak zelfs) zowel externe als interne OKR’s formuleren om zaken te verbeteren en nieuwe innovaties te lanceren.

Begin het brainstormproces dus direct met een onderscheid te maken tussen de externe en interne zaken die je wilt verbeteren of transformeren. Dit geeft focus. Ga vervolgens spelen met vragen om het creatieve proces op gang te brengen. De onderstaande vragen helpen je daarbij:

  1. Wat bieden we onze klanten nu niet dat we ze in toekomst wel willen bieden?
  2. Zijn er zaken waar we per direct mee moeten stoppen?
  3. Zijn er zaken die we nu niet doen en die we wel moeten doen?
  4. Welke KPI’s zijn momenteel gezond?
  5. Welke KPI’s zijn momenteel ongezond?
  6. Welke KPI’s hebben we momenteel niet inzichtelijk, maar zijn wel belangrijk?
  7. Wat is de belangrijkste prioriteit voor het komende kwartaal/jaar?
  8. Waar zijn we als bedrijf nu echt goed in?
  9. Welke externe specialisten willen of moeten we inhuren?
  10. Welke teams moeten uitbreiden of inkrimpen?
  11. Welke systemen moeten we optimaliseren?
  12. Waar kunnen we in het verbeteren van onze bedrijfscultuur winst boeken?
  13. Wat is het impactgebied waar een verandering de grootste impact zal hebben?

Speel met deze vragen en brainstorm erop los. Groepeer ideeën, doelen en prioriteiten per categorie. Extern, intern, sales, marketing, development…

Vergelijk het brainstormproces met het vullen van een trechter. Je gooit allerlei ideeën en informatie in de trechter om vervolgens datgene over te houden wat echt belangrijk is.

Door dit brainstormproces te doorlopen heb je een goede voedingsbodem gecreëerd om impactvolle Objectives te formuleren.

5 voorwaarden waar een impactvolle Objective aan moet voldoen OKR is een goal-setting methode waarmee je de status-quo uitdaagt. Dit betekent dat de geformuleerde Objectives ambitie in zich moeten dragen, waardoor zaken worden verbeterd of nieuwe initiatieven tot leven komen. Pas dan creëren ze ook echt impact.

Voordat ik de vijf voorwaarden toelicht, is het belangrijk om te weten dat er binnen de OKR-methode met verschillende tijdspannen wordt gewerkt. De tijdspanne varieert per organisatie, maar ook per type OKR. Deze zaken worden altijd vooraf bepaald. Er bestaan qua tijdspanne drie verschillende soorten OKR’s, die ook weer zo hun eigen soort Objectives hebben.

De drie verschillende soorten OKR’s zijn:

  1. Ultieme OKR Je Ultieme OKR is een combinatie van je missie en visie. De Objective behorend bij dit type OKR heeft een tijdspanne van vijf tot tien jaar. Het is je stip aan de horizon.
  2. Strategische OKR Strategische OKR’s worden door het management geformuleerd. De bijbehorende Objectives hebben bijna altijd een tijdspanne van een jaar. Maar in een snel veranderende markt of organisatie kun je er ook voor kiezen om met halfjaarlijkse Objectives te werken.
  3. Tactische OKR Tactische OKR’s worden door de teams en hun medewerkers geformuleerd. De Objectives hebben een tijdspanne van een kwartaal, maar als je kiest voor een halfjaarlijkse Strategische Objective dan hebben de Tactische Objectives een tijdspanne van zes weken.

Tijdens het formuleren van Objectives is het belangrijk om direct rekening te houden met de tijdspanne van het type Objective.

Voor de meeste schrijvers is het bijvoorbeeld niet realistisch om de Objective Publiceer een boek met daarin praktisch toepasbare informatie over de kracht van Bewustzijn en Wilskracht, binnen een kwartaal te realiseren. Dit is duidelijk een Strategische Objective. Een Tactische Objective behorend bij dit voorbeeld zou kunnen zijn: Sluit een boekcontract met een top uitgever.

Als je een Objective formuleert, ga dan allereerst goed na of je deze aan een realistische tijdspanne hebt gekoppeld.

Als je eenmaal helderheid hebt over de tijdspanne, dan zijn dit de vijf voorwaarden waaraan een impactvolle Objective moet voldoen:

  1. Impactvolle Objectives geven richting en inspireren Als je met de auto op vakantie naar Rome gaat, dan voer je deze plaatsnaam als eindbestemming van je routeplanner in. Deze eindbestemming geeft richting en houdt je op koers tijdens de reis.

    Waarschijnlijk kijk je er ook erg naar uit om Rome te bezoeken. Lekker eten en drinken, genieten van de Italiaanse cultuur en de Romeinse architectuur. Al met al ben je geïnspireerd en heb je zin om Rome te bezoeken. Impactvolle Objectives zijn bestemmingen met een duidelijke richting waar je energie van krijgt.

  2. Impactvolle Objectives zijn ambitieus maar niet onhaalbaar Impactvolle Objectives zijn stretch-doelen. Ik maak een verschil tussen twee soorten stretch-doelen: moonshots en hard to get-doelen. Let erop dat je geen onhaalbare stretch-doelen formuleert. Mensen verliezen namelijk hun motivatie en focus wanneer een doel totaal niet haalbaar blijkt te zijn. Kies daarom in de meeste gevallen voor het formuleren van hard to get-doelen in plaats van moonshots.

    Hou er ook rekening mee dat de cultuur van je organisatie en de mindset van je medewerkers altijd bepalend zijn voor de mate waarin mensen gemotiveerd blijven om te stretchen. Stretch-doelen worden veelal als succesvol beschouwd als tussen 70% en 80% van de Objective behaald is. Als alle Objectives altijd gerealiseerd worden, dan leg je de lat niet hoog genoeg en daag je je medewerkers niet voldoende uit. Leg je de lat daarentegen te hoog, dan verliezen mensen ook hun betrokkenheid. Dus formuleer ambitieuze, maar geen onhaalbare Objectives.

  3. Impactvolle Objectives zijn verticaal en horizontaal uitgelijnd Objectives moeten verticaal en horizontaal met elkaar uitgelijnd worden om impact te creëren. Je start van boven naar beneden. Dit betekent dat het management Strategische Objectives formuleert en deze deelt met de teams binnen de organisatie. De teams formuleren vervolgens Tactische Objectives die aansluiten op de Strategische Objectives en delen deze met het management. Dit is verticale communicatie en werkt zowel top-down als bottom-up.

    Vervolgens is het belangrijk dat de verschillende teams de Objectives eveneens op elkaar afstemmen. Als productdevelopment bezig is met het ontwikkelen van een nieuw product, dan moeten marketing en sales daar rekening mee houden bij het formuleren van hun eigen Objectives. Anders krijg je dadelijk een nieuw product op de markt waar geen marketing en sales strategie achter zit. Dit is horizontale communicatie.

    Werk van boven naar beneden. Dus eerst Strategische Objectives door het management laten formuleren (gebaseerd op Ultieme OKR). Daarna formuleren de teams hun Tactische Objectives en vervolgens stemmen die teams de geformuleerde Objectives op elkaar af. Uitgelijnde Objectives creëren impact.

  4. Impactvolle Objectives zijn kwalitatief omschreven Dit betekent dat er geen cijfers worden opgenomen met een start- of targetwaarde, want dat is namelijk de functie van Key Results. Het doel van de Objective is om de bestemming te beschrijven. Een impactvolle Objective wordt dus niet kwantificeerbaar omschreven.

    Als je op vakantie gaat naar Thailand, dan kan een Objective zijn: Twee weken door Thailand trekken en genieten van de cultuur en natuur. Je formuleert dus geen Objective zoals: Als we eerst 9034 km van Amsterdam naar Bangkok vliegen, kunnen we daarna genieten van de cultuur en de natuur.

  5. Impactvolle Objectives liggen binnen de cirkel van invloed Als het team dat verantwoordelijk is voor productdevelopment een Objective formuleert die betrekking heeft op marketing, dan is dit een verkeerde Objective. Deze Objective ligt namelijk niet binnen de invloedssfeer van dit team. Impactvolle Objectives moeten zo geformuleerd worden dat ze passen bij het specialisme van het team. Marketing moet dus geen Objectives hebben die beter bij IT passen en vice versa. Stel met je team altijd de vraag: Ligt deze Objective binnen onze cirkel van invloed?

Impactvolle Objectives wijzen de weg Vergeet nooit dat het doel van impactvolle Objectives is om je de weg te wijzen. Ze geven een duidelijk richting aan naar een nieuwe, inspirerende bestemming.

Het formuleren van impactvolle Objectives is een creatief proces. Brainstorm erop los, maak een verschil tussen externe en interne Objectives en hou rekening met de verschillende tijdspanne die een Objective kan hebben.

Formuleer vervolgens impactvolle Objectives aan de hand van de de vijf omschreven voorwaarden. Vergeet niet om de Objectives zowel verticaal als horizontaal op elkaar af te stemmen.

Als je op deze wijze je Objectives formuleert dan leg je een krachtig fundament neer met maar één doel: impact creëren.

©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved
link