Dit is een effectieve schrijfstrategie voor zelfevaluatie

Laatst vroeg een onderneemster aan me: “Ik wil mijn keuzes beter evalueren, wat is een effectieve strategie?”

Ze wilde iedere maand een korte samenvatting schrijven over wat er die maand goed was gegaan en wat er beter moest. Maar op de een of andere manier kwam ze er steeds niet aan toe.

Jezelf evalueren door op te schrijven welke keuzes goed uitpakten en welke niet, is een mooie en effectieve strategie om zelfevaluatie toe te passen.

Het probleem met schrijven is alleen wel dat er tijd in gaat zitten. Dit betekent dat je voor jezelf een systeem moet ontwikkelen dat voor jou werkt.

Als je maar één keer per maand schrijft, dan moet je echt diep in je geheugen gaan graven van wat ook alweer werkte en wat niet. Dat is niet effectief. Je kunt veel beter iedere dag een klein stukje schrijven.

Dit is de strategie die ik de onderneemster aanreikte:

  1. Neem iedere dag 10 minuten de tijd om een korte samenvatting van de dag te maken. Schrijf op welke keuzes volgens jou effectief waren en welke niet of nauwelijks.
  2. Schrijf aan het einde van de week een korte samenvatting over de desbetreffende week. Stel jezelf de volgende vragen:
    Wat is de rode draad?
    - Welke keuzes hebben de overhand gehad?
    - Wat werkte goed?
    - Wat werkte niet of minder?

    Doordat je iedere dag een samenvatting hebt geschreven, heb je direct een duidelijk beeld van de afgelopen week.

  3. Herhaal dit proces iedere week.
  4. Aan het einde van de maand heb je 4 á 5 samenvattingen van de afgelopen weken. Schrijf daar nu een samenvatting van. Stel jezelf weer de vragen zoals omschreven bij punt 2. Je hebt nu in een beknopte samenvatting een helder overzicht van de afgelopen maand.
  5. Herhaal dit proces 12 maanden en je hebt aan het einde van het jaar een uitgebreid zelfevaluatiedocument. Door de samenvatting van de maanden te lezen, krijg je supersnel een concreet beeld van de ontwikkelingen van het laatste jaar.

Dit is een simpele strategie die niet veel tijd kost, maar wel erg effectief is. De sleutel naar verandering en betere prestaties ligt in het vermogen om je gedrag aan te passen. En dat proces begint met bewustwording.

Ronnie couwenberg

Ronnie Couwenberg is Pitch Trainer/Coach voor ondernemers, voetbalcoaches en prestatieteams die willen winnen. Hij ontwikkelde hiervoor de ‘Pitchen om te Winnen’ methode. Een unieke aanpak die zich focust op het vinden van duidelijkheid, het creëren van emotionele connectie en het overtuigend overbrengen van je boodschap.

Download De Pitch-kaart

Winnend pitchen begint met het vinden van duidelijkheid
Contact
©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram