Altijd navragen, nooit aannemen

Aannames zijn the mother of all fuckups. Als je zomaar dingen aanneemt kun je automatisch conflicten, misverstanden en een hoop sores terugverwachten.

Zeker als je intensief met elkaar samenwerkt. Dan ga je er vaak al vanuit dat je aan een half woord van de ander genoeg hebt. Meestal is dat ook zo, maar vaak genoeg ook niet…

Als er ook maar enige vorm van onduidelijkheid is, vraag dan door. Zorg dat je duidelijkheid creëert.

Een mooi acroniem als geheugensteuntje is ANNA. Deze letters staan voor:

  • Altijd
  • Navragen
  • Nooit
  • Aannemen

Duidelijkheid creëren geldt zowel voor de ontvanger als de zender.

Als ontvanger zou je de boodschap die je ontvangt hardop samen kunnen vatten en eindigen met de vraag: Heb ik het zo goed begrepen?

Nadat de zender een boodschap heeft overgedragen zou deze de vraag kunnen stellen: Zou je mijn boodschap eens samen willen vatten?

Als de boodschap niet helemaal goed wordt samengevat, dan is het aan jou als zender om duidelijkheid te creëren. Licht toe wat je bedoelt. Begin niet zomaar aan een taak zonder absolute duidelijkheid over het verwachtingspatroon. Anders creëer je vanaf het begin al een hoop shit. En onduidelijkheid is asociaal.

Communicatie is de sleutel tot high performance. Als de communicatie ruk is dan zijn de resultaten ook ruk.

Draag ANNA altijd bij je en gebruik haar ook.

Ronnie couwenberg

Ronnie Couwenberg is Pitch Trainer/Coach voor ondernemers, voetbalcoaches en prestatieteams die willen winnen. Hij ontwikkelde hiervoor de ‘Pitchen om te Winnen’ methode. Een unieke aanpak die zich focust op het vinden van duidelijkheid, het creëren van emotionele connectie en het overtuigend overbrengen van je boodschap.

Download De Pitch-kaart

Winnend pitchen begint met het vinden van duidelijkheid
Contact
©2024 Ronnie Couwenberg - All Rights Reserved
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram